Friday, July 4, 2014

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menyambut anak-anak itu kembali ke Malaysia tanggal 1 Februari lalu dan menawarkan bantuan untuk pasangan suami istri itu.



Pengadilan menolak klaim kuasa hukum bahwa anak tertua yang melakukan pemukulan yang disebutkan terjadi dalam periode tiga tahun.
Poto Aswir Astaman dan M.Rakib peminat berita ini

Pasangan Malaysia itu berada di Swedia dalam tugas untuk Pariwisata Malaysia namun tidak memiliki kekebalan diplomatik.

Klik Mereka ditahan di Stockholm sejak Desember 2013 setelah staf di sekolah anak-anak mereka melaporkan kecurigaan kepada dinas sosial. 

Kasus itu mengejutkan pegiat hak anak di Swedia.
Namun di Malaysia, kasus itu menimbulkna kemarahan karena memukul anak bukan kejahatan di negara itu.

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menyambut anak-anak itu kembali ke Malaysia tanggal 1 Februari lalu dan menawarkan bantuan untuk pasangan suami istri itu.
·         Pasangan Malaysia yang dituduh mendera anak-anak mereka di Sweden didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara oleh Mahkamah Daerah Solna pada Jumaat, 28 Mac 2014.
·         Shalwati Norshal dijatuhi hukuman penjara selama 14 bulan manakala Azizul Raheem Awalluddin dikenakan hukuman penjara 10 bulan kerana dia didapati bersalah mengasari tiga anak anaknya.
Mereka Juga Diminta Untuk Membayar Pampasan Sehingga RM52,000 Kepada Anak-Anak Mereka Sendiri
·  Shalwati dihukum penjara 14 bulan dan diperintah membayar pampasan 67,200 krona (RM33,909) manakala Azizul Raheem dijatuhi hukuman penjara 10 bulan dan diperintah membayar pampasan 36,400 krona (RM18,367) kepada anak mereka.
·  Hakim, Matthias Moller berkata keganasan yang dilakukan pasangan itu secara relatif adalah kecil namun pertuduhan terhadap mereka membaitkan perlakuan keganasan yang sistematik dan berulang.
·  "Kebanyakan keganasan itu dilakukan dengan tangan namun sebatang rotan dan penyangkut baju turut digunakan," katanya.
Ahli Keluarga Azizul Dan Shalwati Tidak Merancang Untuk Membuat Rayuan
Last updated by Farouq johari 3 months ago
  • Kakak Shalwati, Noor Azila Makhzan berkata walaupun sedih, mereka membuat keputusan tidak akan mengemukakan rayuan kerana khuatir hukuman lebih berat dikenakan ke atas pasangan itu.
  • "Ini selepas perbincangan dengan anggota keluarga, kalau buatpun kita takut hukuman bertambah berat sedangkan peguam kitapun sememangnya peguam hebat tetapi keputusan masih tidak menyebelahi kita."
Keempat-Empat Anak Shalwati Dan Azizul Tabah Menerima Keputusan Mahkamah
Last updated by Farouq johari 3 months ago
  • Keempat-empat anak pasangan Malaysia, Shalwati Norshal dan Azizul Raheem Awalludin, yang dihukum penjara oleh mahkamah di Sweden pada Jumaat, menerima keputusan itu dengan tabah walaupun sedih.
·         Ibu saudara empat beradik itu, Shaleena Norshal, berkata ketika beliau memberitahu keputusan mahkamah itu, mereka dapat menerimanya dengan tenang.
·         "Saya maklumkan perkara tersebut selepas solat Maghrib semalam dan memang mereka sedih tetapi saya dapat lihat ketabahan mereka. Jadi mereka memahami dan bersyukur yang ibu bapa mereka hanya dikenakan hukuman penjara minimum," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Kampung Wakaf Tok Wali, Melor.
17 Mac: Apakah Yang Bakal Diputuskan Untuk Pasangan Malaysia Di Sweden Pada 28 Mac?
  • Hari ke-11 dan hari terakhir perbicaraan di mahkamah Daerah Solna juga menyaksikan hujah penutupan kedua-dua peguam pertahanan dan pendakwa.
  • Menurut seorang ahli keluarga yang menghadiri pendengaran itu, kedua-dua Shalwati dan Azizul tampak tenang sepanjang perbicaraan dan gembira kerana mereka kini boleh berjumpa keluarga dan rakan-rakan mereka selepas begitu lama.

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook