Friday, March 13, 2015

AL-SIYASAH AL-SYARI’AH (AL-W AQI‘IYYAH)



AL-SIYASAH  AL-SYARI’AH
(AL-W AQI‘IYYAH)

 
OLEH M.RAKIB  LPMP  PEKANBARU  RIAU  INDONESIA  2014


Kairo  Mesir : Maktabah Wahbah, h. 288. dilandaskan kepada “ sesungguhnya aku dapati masyarakat di Syam tidak seperti masyarakat di Madinah”
. Beliau juga pernah mengungkapkan bahwa (memperbaharui hukum terhadap manusia berdasarkan kepada kadar kerosakan yang mereka lakukan).Ini menunjukkan pengaruh perubahan dan perkembangan bagi isu kontemporer, turut  mempengaruhi keputusan hukum. Perubahan-perubahan inilah yang menjadi titik kajian bagi menghasilkan apa yang diistilahkan oleh al-Qaradawi  sebagai Fiqhal-W aqi‘i . Konsep Fiqh al-W a qi‘i Fiqh al-W aqi‘i menurut  al-Qaradawi   berkonsepkan pengetahuan tentang keadaan realitas . Pengetahuan ini mencakupi realitas dari segi positif mahupun yang  negatif. Ia menilai sesuatu faktor yang mempengaruhi keadaan realiti secaraobjektif. Fakta ditimbang tidak bersandar kepada imiginatif dan sebagainya yangboleh mencacatkan pemahaman terhadap keadaan realiti. Dengan itu fiqh ini akanmemandu pengkaji bagi memahami realiti dengan menilai keadaan yang ada secarailmiah, topikal dan juga objektif.
Hal yang sama dijelaskan oleh Paizah Ismail tentang  Fiqh al-W aqi‘
. Menurut  beliau faham  yang mendalam tentang realitas hidup. Ia akan ditemukan melalui pembacaan, penelitian dan penyelidikan ilmiah tentang realitas hidup  di zaman ini  dalam satu waktu semasa dalam berbagai-bagai aspek yang berkaitan.
Apa yang difokuskan tentang fiqh ini ialah berkaitan dengan:i.Perubahan hukum kerana perubahan kemaslahatanii.Perubahan ‘uruf dan tempat.
i.                    Perubahan Hukum Karena Perubahan Kemaslahatan
Hukum-hukum Syariat yang dilandasi dengan kemaslahatan semasa bolehmenerima perubahan hukum jika sandaran kepada kemaslahatan itu sendiri telahberubah. Ini sesuai dengan kaedah “sesuatu yang dilandaskan kepada suatu ‘illatberkisar menurut ‘illatnya ada atau tidak ada”
Sebagai contoh dalam masalah untuk membezakan antara penganut pelbagaiagama. ‘Umar ‘Abd al-‘Aziz memutuskan “kerana mereka (ahl al-Dhimmah)bercampur dengan orang Islam, maka mereka perlu dibedakan dengan kita.

Pengaruh Perubahan Dalam Pembinaan Hukum Siyasah Syar‘iyyah
Peristiwa ini tujuannya supaya dapat mengelakkan mereka diperlakukan seperti orang Mus-lim. Kemungkinan mereka mati secara mendadak di tengah jalan, sedangkan  identitas mereka tidak diketahui hingga dilakukan solat jenazah dan dikuburkan dikawasan orang Islam. Peristiwa  ini tentu tidak dapat diterima oleh keluarga mangsa  korban dan juga orang Muslim. Menurut al-Qaradawi  peristiwa  ini perlu di perhatikan serius sesuai dengan pada awal pembukaan daerah-daerah baru sebagai langkah  berhati-hati.
18
Asas kemaslahatan untuk membezakan identiti agama seseorang mengikutagamanya seperti cara pada masa lalu (iaitu berasaskan pengenalan pada pakaian)boleh menerima perubahan. Bahkan perbezaan atas hal tersebut tidak diterimaramai. Malahan pada masa ini ia telah dipermudahkan caranya dengan adanyapasport atau kad pengenalan yang tidak menyinggung perasaan penganut agamalain. Justeru, mewajibkan pakaian tertentu sahaja atau apa-apa yang berkaitandengannya tidak perlu lagi dikuatkuasakan oleh pemerintah.
ii.Perubahan ‘Uruf dan Tempat
          Penggunaan  ‘uruf, tempat dan masa antara faktor berpengaruh dalampenetapan hukum pada masa lalu akibat dari berlakunya perubahan atas faktor-faktor tersebut. Sebagai contoh, pengguguran saksi kerana dia berjalan tanpamenutup kepala (serban atau kopiah), kebiasaan makan minum di gerai-gerai tepi jalan, mencukur janggut, suka mendengar lagu-lagu dan lain-lain lagi dari berbagaitradisi atau budaya yang mengalami perubahan. Kes-kes tersebut mengandunginilai dari sudut pandangan masyarakat yang berbeza–beza sekaligus memberikesan terhadap penerimaan atau penolakan nilai tersebut.Fakta di atas pada asasnya telah diterima dengan baik oleh kalanganfuqaha apabila mereka merumuskan kaedah penetapan hukum berdasarkan‘uruf, masa dan tempat akan berubah jika faktor tersebut telah berubah. Di bawah ini akan dibawa beberapa contoh isuberkaitan dengan perubahan ‘uruf dan tempat yang mempunyai kesan terhadappolitik.
Isu Perubahan Realiti Dalam Konteks Sejarah Politik Islam
Orang Islam pernah memegang tampuk pemerintahan dalam tempoh yang panjangsehingga kejatuhan sistem Khalifah ‘Uthmaniyyah di Turki pada 1924. Dalammasa pemerintahan tersebut, berbagai bentuk isu dan peristiwa yang memerlukan
Untuk itu beberapa kes akandikemukakan sebagai contoh.
a.Sistem Pemilihan Pemimpin
Sistem pemilihan ketua negara, sejak kewafatan Nabi SAW lagi telahmemperlihatkan bentuk luaran yang berbeza-beza. Bermula perlantikan SaidinaAbu Bakar RA melalui permuafakatan di Saqifah Bani Saidah. Setelah itu, AbuBakar mencalonkan Saidina ‘Umar RA yang diterima usulan itu tanpa sebarangpertandingan. Kemudian ‘Umar pula mensyorkan pula enam nama tokoh besaruntuk bermesyuarat sehingga terlantik Saidina Uthman RA. Bagaimanapunketiadaan sebarang petunjuk oleh ‘Uthman terhadap bakal penggantinyamenyebabkan Saidina ‘Ali menggambilalih tampuk kepimpinan tertinggi negaramelalui persetujuan beberapa orang  Ahl al-‘Aqdi wa al- H allidi Madinah.Peristiwa di atas merupakan suatu panduan yang dikatakan mengikat (ijma‘
)oleh sebahagian besar penulis politik Islam. Al-Mawardi misalnya menggunakancontoh-contoh tersebut bagi menyatakan bentuk pemilihan ketua negara yangmelahirkan dua kaedah iaitu melalui pemilihan oleh anggota Ahl al-‘Aqd wa  Halli dan melalui penunjukkan oleh kepimpinan yang sedia ada semasa hidupnya (‘ahdial-Imam).
Pengiktirafan kepada proses perlantikan melalui lantikan semasa hiduppada asasnya merupakan suatu bentuk penerimaan kepada realiti yang ada. Halini dianggap sebagai usaha bagi mengatasi kebimbangan berlaku ketidakstabilan jika tiada penjelasan tentang bakal kepimpinan masa hadapan.
” atas kekuatan yang dimiliki olehkeluarga Umayyah telah berakar umbi dalam pemerintahan negara. Pertukarankepimpinan luar daripada lingkungan keluarga tersebut berpotensi melahirkankeadaan yang tidak stabil dan menggugat keharmonian.
         Contohnya dalam peperangan Uhud. Rasulullah SAW meminta pandangan para Sahabat untuk menentukan tempat berperang menentang Musyrikin, apakah  perlu  bertahan di kota Madinah saja atau keluar dari Madinah. Akhirnya Baginda  menyetujui pandangan Sahabat untuk keluar dari Madinah.
Contohnya dalam peperangan Khandak, Rasulullah SAW mahu berbaik-baik denganBani Ghassan dengan memberi sebahagian dari hasil tanaman Madinah. Rasulullahberbuat demikian kerana tidak mahu mereka menyerang umat Islam. Namunrancangan Baginda ini dibantah oleh Sahabat seperti Sa‘ad bin Ubâdah dan Sa‘adbin Mu‘az. Cadangan balas daripada Sahabat tersebut diterima oleh Baginda.
Negatif pula melalui cadangan yang dikemukakan sendiri oleh paraSahabat kepada Rasulullah SAW dan Baginda merestuinya. Contohnya Bagindamenyetujui cadangan al-Hubâb Ibn al-Mundhir berkhemah berhampiran dengansumber air pihak musuh di dalam peperangan Badar.iii.Syura
di antara kedua-duanya iaitu keadaan Baginda yang bertekad untuk melakukan sesuatu dengan memulainya hingga di pertengahan dan menilainyasemula melalui Sy
Dilihat dari aspek ini, nyatalah bahawa pada zaman Rasulullah SAW syuradirealisasikan dengan berbagai cara. Pelaksanaan demikian dari sudut ilmiahmengundang pentafsiran dan analisis yang menunjukkan
sunnah fi‘liyyah
dalamkes ini bukanlah sebagai satu-satunya model yang mutlak dan abadi. Ini keranaperjalanan syura pada masa Baginda dilaksanakan dalam bentuk yang sederhana.Selepas Rasulullah SAW wafat, bentuk pelaksanaan syura berubah. Ia bermuladengan pemilihan ketua kerajaan. Dua golongan yang mempunyai kepentingansecara langsung iaitu Muh
r. Dialog perbincangan mereka ituakhirnya mencapai kata sepakat dengan terangkat Abu Bakar sebagai khalifahpertama negara Islam. Syura pada masa itu menjadi institusi penting dengankeanggotaan terdiri daripada An
n, para tokoh masyarakat sertadaripada golongan ulama.Seterusnya institusi ini dijalankan berdasarkan kebijaksanaan pemerintah.Lantaran itu, pada masa Umawi institusi ini ditubuhkan di bawah kawasan-kawasanpentadbiran di Damsyik, Madinah, Iraq, Khurasan (Iran) dan Mesir. Ahli majlistersebut terdiri daripada tiga unsur iaitu tokoh masyarakat Arab, golongan pimpinantentera, para ulama, cerdik pandai dan para profesional. Perkembangan bentuk ini mempunyai indikasi yang besar kerana ia melibatkan rakyat dalam prosespengambilan keputusan semakin banyak dan menyeluruh.
25
Tindakan demikian juga pada asasnya merupakan tuntutan yang diperlukan bagi reformasi.
siyasah pada penggunaannya di sudut bahasa bermaksud ‘mentadbir sesuatu perkara dengan baik’ atau ‘pemerintah mentadbir urusan rakyat’.[1]
Perkataan Syari`ah berasal dari perkataan “Syari`at dalam bahasa Arab, yang dalam penggunaan biasanya dimengertikan sebagai ‘sumber air minum atau pembawaan yang jelas’[2].  Perkataan  ‘Syari`ah’ juga dipakai oleh al-quran dalam banyak ayat antaranya ada yang bermaksud sebagai peraturan hidup yang terkandung dalam suruhan dan larangan dan ada juga yang bermaksud seluruh ajaran agama yang merangkumi aspek keimanan, perundangan dan akhlak.
Manakala ‘Syari`at Islam’ ialah seluruh apa yang disyari`atkan oleh Allah di dalam agama sama ada dengan wahyu atau dengan sunnah rasul saw. Ianya termasuklah perkara-perkara yang berkaitan dengan persoalan akidah dan keimanan, akhlak-akhlak yang mulia dalam perhubungan sesama anggota masyarakat dan hukum-hukum Allah yang berkaitan dengan perbuatan para mukallaf sama ada halal, haram, wajib, sunat dan harus yang dikenali sebagai fiqh dan juga perundangan Islam.[3]

·      Definasi Siyasah Syar`ieyyah Menurut Istilah.

Para fuqaha’ pula mentakrifkannya sebagai: “Tindakan pemerintah terhadap sesuatu perkara kerana mendapatkan suatu kemaslahatan walaupun tindakan itu tidak mempunyai dalil pada juzu’nya.” Dalam penakrifan lain mereka berkata: “Menguruskan kemaslahatan manusia dengan mengikut  ketentuan syarak.”
Kebanyakan  tulisan yang berkaitan dengan siyasah syar`ieyyah mendefinasikan pengertian siyasah dengan definasi yang berkisar di atas kedua-dua takrif tersebut.
Siyasah syar`ieyyah ialah ilmu yang membincangkan mengenai pentadbiran sesebuah kerajaan Islam yang terdiri daripada undang-undang dan sistem yang  berasaskan kepada asas-asas Islam atau mentadbir urusan umum daulah Islamiah dengan cara yang membawa kebaikan kepada manusia dan mengelakkan mereka daripada kemudharatan, tanpa melanggar sempadan syarak dan asas-asas kulliah walaupun dalam perkara yang tidak disepakati oleh ulama’ mujtahidin.[4]
Oleh itu topik perbincangan siyasah syar`ieyyah dikalangan para fuqaha’ ialah sistem, peraturan dan undang-undang yang diperlukan di dalam mengurus sesebuah negara bertepatan dengan asas-asas agama bagi menjamin pencapaian kemaslahatan kepada manusia, menunaikan segala keperluan mereka dan menjauhkan mereka daripada kemudaratan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook