Friday, June 5, 2015

Kumpul kebo, terang-terangan, Sihirpun, jadi pegangan,

Zina dan sihir, jika merata,
Akan lenyap, satu benua.


M.Rakib Pekanbaru Riau Indonesia. 2015

Perubahan zaman, adalah takdir,
Tiada seorangpun dapat, mungkir
Manusialah yang harus berfikir
Perubahan hukum, terus bergulir

Santet itu adalah sihir,
Kumpul kebo, itu zina.
Penyakit batin, yang terus hadir,
Sejak zaman, dahulu kala.

   Zina dan sihir, jika merata,
Akan lenyap, satu benua.
           Hilang ditelan, dasar samudera,
        Hanya tinggal, dalam sejarah.

Ada empat, benua hilang,
Peradabannya, dahulu gemilang.
Karena, melanggar yang dilarang,
Murka Tuhan, tiada terbilang.

         Kumpul kebo, terang-terangan,
Sihirpun, jadi pegangan,
  Bersahabat, jin juga Setan.
                     Tandanya kehancuran, sudah di depan.

ILLAT yang membedakan hukum arak berbanding produk makanan yang halal sedangkan masing-masing  mengandungi bahan alkohol yang sama contohnya etanol.
Oleh yang demikian, artikel ini cuba membincangkan  konsep alkohol yang terkandung dalam produk kepenggunaan  terutamanya makanan dan sejauh mana kaitannya dengan alkohol  dalam arak. Kadar penentuan piawaian alkohol yang dibenarkan  dalam makanan terutamanya bagi tujuan penetapan hukum sama
ada ianya halal dimakan atau tidak juga akan dibahaskan dakam  penulisan ini.
‘Illah  boleh disimpulkan sebagai suatu ciri zahir yang konsisten yang  wujud pada sesuatu bahan yang mana ia akan menentukan bentuk  hukum terhadap bahan tersebut. Al-Zuhayli
, Wahbah, Usul al-Fiqh al-Islami, (Damshiq: Dar al-Fikr, 1986) juz. 1, h. 646-649.279

Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan Dari Perspektif Islam KONSEP ARAK (AL-KHAMR) MENURUT FIQH Jika tinjau dari sudut penggunaan bahasa Arab, arak atau khamr  boleh diertikan dengan pelbagai maksud antaranya seperti penutupan (taghtiyah), percampuran (mukhalatah), perubahan (taghayyur), cukup masa (idrak wa bulugh al-awan) dan meninggalkan (tark).Namun demikian, maksud yang paling serasi dengan  khamr  ialah penutupan dan percampuran seperti  yang ditegaskan oleh Ibn al-‘Arabi memandangkan sifat khamrmampu menutup fungsi akal dan mencampur-adukkan pemikiran manusia sehingga menghilangkan kewarasannya.

Dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, arak atau khamr didefinisikan sebagai
minuman yang mengandungi alkohol atau minuman keras.

Dari sudut istilahnya, jumhur ulama telah mendefinisikan arak sebagai apa jua bahan yang mampu memabukkan dan menghilangkan kewarasan akal. Pandangan ini adalah berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Ibn ‘Umar daripada Rasulullah
SAW yang bersabda:
 “Setiap bahan yang memabukkan itu adalah arak
dan setiap bahan yang memabukkan itu adalah
haram, dan sesiapa yang meminum arak di dunia
lalu dia meninggal dunia dalam keadaan dia
menagihnya (dan) tidak (sempat) bertaubat nescaya
(sebagai balasan) dia tidak akan dapat meminumnya
di akhirat kelak”.
 

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook